Projekt je finančně podpořen z EU.
Název: Asertivní case management pro osoby závislé v penitenciárním a postpenitenciárním prostředí
Aktivity projektu
V rámci projektu budou realizovány 3 klíčoví aktivity:
Klíčová aktivita č. 1 – Case management v penitenciárním prostředí
Cílem této aktivity je vytvoření optimálního individuálního plánu péče během uvěznění a zajištění odpovídajících podmínek pro celkovou stabilizaci po výstupu z vězení.
Mezi základní aktivity case managementu v penitenciárním prostředí patří:
· posouzení situace klienta
· plánování klientova dalšího směřování
· průběžné monitorování stavu klienta
· propojování klienta na dostupné odborné služby a programy ve vězení
Výstupem této aktivity bude sepsaná vstupní anamnéza, individuální plán péče, který bude dle potřeb revidován a monitorovací list klienta zařazeného do projektu.
Klíčová aktivita č. 2 – Asertivní a proaktivní case management v postpenitenciárním prostředí
Přístupy práce ke klientům jsou přizpůsobeny, také příčinám problémů klienta. Některé vychází z nedostatečného zvládání samotného klienta a jiné jsou výsledkem nepřiměřených nároků, či bariér v jeho okolí. Pracovníci budou své intervence směřovat na:
· samotné klienty
· na sociální síť klienta
Mezi základní aktivity case managementu v postpenitenciárním prostředí patří:
· posouzení situace klienta
· plánování klientova dalšího směřování
· vyhledávání a zastižení klienta v jeho přirozeném prostředí
· průběžné monitorování stavu klienta
· propojování klientů k dalším zdrojům v komunitě, v dalších odborných službách apod
· obhajoba klientových zájmů a práv včetně formy osobní asistence
Výstupem této aktivity je koordinovaný plán péče, který je pravidelně revidován (minimálně 1x za 3 měsíce, v případě potřeby častěji). Koordinovaný plán se opírá o individuální plán péče.
Klíčová aktivita č. 3 – Případové konference
Speciální formou koordinace péče jsou případové konference, které nastaví úvodní podobu a následnou revizi spolupráce – cíle, zodpovědnosti a role jednotlivých aktérů (děti, rodiče, partneři, spolupracující instituce a pracovníci projektu). Obsahem koordinovaného plánu péče jsou podmínky pro předcházení sociální destabilizace klientů a rozdělení kompetencí v rámci případu.
Case manager aktivně oslovuje všechny spolupracující odborníky a diplomaticky je motivuje k účasti na setkání. Konferenci řídí koordinátor – jiný case manager než klíčový pracovník klienta a ideální variantou je, pokud je aktivním aktérem i samotný klient.
Záznam případové konference bude součástí dokumentace klienta.
Cíle projektu
Projekt cílí na tyto změny u cílové skupiny projektu, což jsou klienti závislí nebo závislostí ohrožení v penitenciárním a postpenitenciárním prostředí a blízké okolí těchto klientů:
· zajištění koordinované péče o cílovou skupinu
- individuální plán péče v penitenciárním prostředí
- koordinovaný plán péče v postpenitenciárním prostředí – nově zpracován nebo bude vycházet z individuálního plánu
· deinstitucionalizace – case management jako alternativa k opakujícím se pobytům v psychiatrických nemocnicích nebo ve vězení
· změna náhledu na užívání projevující se změnou vzorců užívání návykových látek na škále chaotické užívání – kontrolované užívání – abstinence
· zajištění psychiatrické péče u klientů s duální diagnózou – psychiatr není součástí realizačního týmu, jedná se o zprostředkování zdravotnické péče, edukaci ohledně užívání psychiatrické medikace a kontraindikací s ní spojených
· podpora rodinných a komunitních vazeb – poradensko-edukační činnost pro rodinné příslušníky
· podpora změny dosavadního životního stylu – nalezení zájmů a smysluplných aktivit, zvládání běžných sociálních návyků a zapojení se do komunity, zlepšení kvality vztahů atd.
Cílová skupina
Projekt bude nabízet služby třem základním cílovým skupinám:
1. osoby závislé nebo závislostí ohrožené v penitenciárním prostředí (výkon vazby nebo výkon trestu odnětí svobody)
2. osoby závislé nebo závislostí ohrožené v postpenitenciárním prostředí (osoby s výstupem z vězení před 12 měsíci a méně)
3. osoby blízké spolupracujících klientů v rámci případové práce a koordinace péče
-----------------------------
Realizace projektu
1.4.2024 – 31.12.2026
Odborný garant projektu Lucie Vejrychová – vejrychova@sananim.cz
Administrátor projektu Jan Samec – samec@sananim.cz
Název projektu: Asertivní case management pro osoby závislé v penitenciárním a postpenitenciárním prostředí
Registrační číslo projektu: CZ.03.02.01/00/22_043/0001536
Název programu: Operační program Zaměstnanost plus
Název výzvy: Podpora sociálního začleňování cílových skupin (1)